Gedicht

Blauwbaard 1

Ik ben een draaimoleneigenaar
en heb al zeven vrouwen gedood.
Hun beenderen liggen begraven
onder de slaapkamervloer

Vandaag nodig ik de achtste bij me uit
voor een liefdesdroom
maar zodra het orkestrion klinkt
grijp ik mijn bijl en hak haar aan stukken

Zo doe ik met al mijn meisjes
omdat de eerste me liet staan
en wie mij pakt zal het niet begrijpen

Ik ben een draaimoleneigenaar
(en ik slaap 's nachts met het licht aan
omdat ik bang ben voor mijn dode vrouwen)

H.C. ARTMANN

H.C. Artmann is een Oostenrijks dichter (1921-2000). Vele jaren geleden hoorde ik hem dit gedicht voordragen op Poetry International in Rotterdam. Hij las het met krakende stem in het Weense dialect waarin hij het schreef. Ondanks het makabere onderwerp reageerde het publiek erg vrolijk. Op youtube vond ik een recent animatiefilmpje dat de sfeer van het gedicht goed weergeeft.


Labels: |

0 reacties: