Acrobatische slapstick

"Meestal maak ik voorstellingen waarin ik vanuit een zekere kwaadheid en verontwaardiging een eigen mening verkondig, maar zo heb ik er nu wel even genoeg gespeeld. Ik ben mijn eigen mening en blabla een beetje beu gehoord" zegt Johan Heldenbergh in een recent interview.

In Vorst/Forest, Heldenbergh's nieuwste theaterproject samen met Titus De Voogdt, wordt geen woord gesproken. Wij maken kennis met twee bevriende ex-gedetineerden die het verbod om elkaar te ontmoeten (zij hebben samen een verleden maar geen toekomst) negeren. Hoewel traceerbaar met een enkelband zoeken zij elkaar op. Dat de band die hen bindt sterker is dan deze die hen scheidt wordt enkel in lichaamstaal uitgedrukt.

Het is een dolkomische voorstelling geworden met onderhuidse tragiek en een hoog acrobatisch gehalte. Er wordt niet gesproken maar wel gezongen en muziek gemaakt. In het als promotie bedoelde filmpje toch nog een klein beetje blabla van Heldenbergh.

Labels: |

0 reacties: