Vakantieleestip (vanaf 9 jaar)

Dr. Proktors Schetenpoeder / door Jo Nesbo

Jongen, is dat wel een leerrijk boek ? vroeg mijn moeder bezorgd toen ik ermee thuiskwam. 'Dat zal ik je vertellen als het uit is, ma !' zei ik vrijmoedig en begon meteen te lezen.

Het boek gaat over Bulle die net verhuisd is. Hij is heel erg klein van gestalte, maar weet van aanpakken. Hij ontmoet zijn nieuwe buurmeisje Lise met wie hij goed kan opschieten en ook ene Dr. Proktor, maar dat is een ander sujet.

Dr. Proktor is een uitvinder. Hij heeft nog nooit een nuttige ontdekking gedaan. Dat lijkt ook zijn nieuwste uitvinding niet te worden : het schetenpoeder.

"Stel je voor dat je bruine bonen hebt gegeten en misschien denkt dat je de hardste scheet hebt gelaten die je ooit hebt geproduceerd, dan is dat nog maar een flauw briesje vergeleken met het tamste gepruttel dat is veroorzaakt door Doktor Proktors Schetenpoeder."

Bulle geeft zich op als vrijwilliger om het poeder te testen. Als je een vierde van een koffielepel van het poeder inneemt kan je al indrukwekkend knallen. Dat brengt Bulle op een idee. Wie houdt meer van zinloze knallen dan van wat ook : kinderen, en wanneer willen ze dingen die knallen : met oudjaar en op de nationale feestdag.

Wordt het schetenpoeder een groot succes ? Wat gebeurt er als Dr. Proktor de formule van zijn schetenpoeder aanpast waardoor het zeven maal zo sterk wordt ? Ja, dat moeten jullie zelf maar lezen in dit grappige boek.

Slotwoord voor mijn moeder :
Ma, het is uiteindelijk niet zo'n leerrijk boek, maar de scheten waar het over gaat stinken niet, dus dat valt eigenlijk nog mee.

|

0 reacties: